Každá chvíle je další šancí
Název filmu |
8 Mile |
Rok |
2002 |
Režie |
Curtis
Hanson |
Délka |
105
minut |
Producent |
Bonton Film |
Stát |
USA |
Premiéra v ČR |
23. března
2003 |
Premiéra v USA |
|
Herci: |
Eminem,
Kim Basinger, Mekhi Phifer, Brittany Murphy,
Mike Bell, Evan Jones, Omar Benson Miller,
De'Angelo Wilson, Eugene Byrd, Chloe Greenfield,
Proof, DJ Head, Michael Shannon, Taryn Manning,
Larry Hudson a další |
Download: |
Obal na DVD
(CZ) |
Obal na DVD
(orig) |
Kinoupoutávka |
Titulky k
filmu |
Fotogalerie |
Film 8 Mile není autobiografickým příběhem, ale
je jím volně inspirován a na hlubší vazbě mu
dodává i fakt, že v něm Eminem, až s překvapivou
bravurou, ztělesnil hlavního hrdinu Jimmiho.
Zachycuje jen kratičký úsek v životě
dospívajícího chlapce, bojujícího o vítězství v
rappové soutěži. Je situován do Detroitu, kde
Eminem skutečně žil, do bezútěšné čtvrti
chudinských karavanů a zchátralých domů, kterou
od "bílé" části odděluje rovná, nekonečně dlouhá
ulice s názvem 8 Mile.
8
Mile není osmá míle ani osm mil. Je to název
ulice, jež dělí průmyslový Detroit (nevyznáte-li
se v amerických reáliích, můžete si jej
představit například jako křížence Ústí nad Labem a Ostravy) na dvě části:
nemilou a hnusnou, respektive na převážně
bělošskou a převážně černošskou. Jimmy Smith,
Jr. (Eminem) alias Bunny Rabbit alias B-Rabbit
alias Rabbit žije, ač běloch, v té hnusnější. Je
mu něco mezi dvaceti a třiceti a právě se
rozešel s přítelkyní, protože přišla do jiného
stavu (ale že je charakter, nechal jí své auto),
a vrátil se do "podnájmu" ke své matce (Kim
Basingerová), ještě zkrachovalejší existenci,
momentálně přežívající s polodementním
individuem v Rabbitově věku. Pracuje u lisu v
automobilce a může být rád, že vůbec pracuje. S
(černými) kamarády Futurem (Mekhi Phifer), Solem
(Omar Benson Miller), DJ Izem (De'Angelo Wilson)
a Cheddar Bobem (Evan Jones) sice tvoří
nerozlučnou partu, ale zákonům detroitské
džungle je to úplně jedno. Na ni je trochu moc
bílý a dostane to sežrat i při každotýdenní
"battle", do které ho přihlásil Future. Abyste
rozuměli, battle je souboj v rapování. Dva
soupeři stojí na pódiu v polorozpadlém klubu a
za povykování davu nejdřív jeden co
nejdůmyslněji uráží druhého a ten se mu to pak
snaží vrátit. Koho organizátor, případně dav,
uzná za vítěze, postupuje do dalšího kola.
Rabbit nepostoupil. Nedostal ze sebe ani slovo a
raději z klubu utekl. K "podělaný mámě", k
"práci s tou zkurvenou ocelí", k "tý kurvě
Alex", která po něm hází očima, ale jestli se
mezi nimi někdy něco stane, žádná romantika to
nebude. Je nejvyšší čas, aby se svým životem
něco udělal - ale ten byl už před rokem, a když
si Rabbit nesáhne na dno, od kterého by se mohl
odrazit, bude i za
rok...
Eminemův herecký debut je mnohem vydařenější než
téměř všechny pokusy jiných populárních
muzikantů, kteří si to také chtěli zkusit na
plátně. Z poslední doby se by se samozřejmě
nabízelo zavzpomínat si na Crossroads Britney
Spearsové, jenže jakékoli srovnávání těchto dvou
filmů i lidí by bylo příliš laciným kopáním do
intelektuální mrtvoly, pročež ignorujme blbé
blondýny a soustřeďme se jen na sprosté rappery.
Scénář Scotta Silvera byl pro Eminema coby
začínajícího herce rozhodně dobrá volba (je
ovšem možné, že nebyl pro zpěváka jen upravován,
ale že mu byl od počátku psán na tělo, nevím) -
byť jde navenek o jedno veliké klišé ve stylu
mnoha sportovních filmů: hrdina je nicka, hrdina
trpí, hrdina je úplně na dně, hrdina triumfuje.
Je svému protagonistovi dostatečně blízký na to,
aby mohl dříve či později předvést to, co umí
nejlépe, a zároveň mu dává možnost předvést, že
skutečně má na víc, že v něm kus hereckého
kumštu dřímá. Přitom nejde o žádný rádobykoncert
- když se Eminem nevyjadřuje slovy, utáhne scénu
smutnýma očima a rezignovaně povislým výrazem
špinavého vořecha, uvázaného k pouliční lampě.
Oscarový výkon to není, ale je to natolik dobré,
že když nejznámější rapper současnosti skutečně
začne dobře rapovat, jsme téměř překvapeni, že
to doopravdy
umí.
Především je tu ale pojistka v podobě režiséra.
Lapidárně řečeno: Curtis Hanson (L. A. - Přísně
tajné, Skvělí chlapi) prostě netočí blbé filmy.
Kdyby se celý tenhle "balíček" ocitl v rukou
nějakého klasického klipaře, snadno z něj mohl
vzniknout další z paskvilů, v jejichž opozici
nyní stojí. Jenže Hanson (i jeho pravá ruka,
kameraman Rodrigo Prieto, který nás podstatně
jižněji situovanými slumy provedl už v Amores
perros - Láska je kurva) zavrhuje potenciálně
lacinou efektnost a v rámci sociálního dramatu
nevypráví o pohádkovém zrodu hvězdy, nýbrž o
přijatelně neefektní "smrti losera". Nevadí-li
vám, že se tu mluví téměř tak sprostě jako v
South Parku, ale není to animované, nýbrž (prý)
docela realistické, není to vlastně vůbec ničím
kontroverzní. A samozřejmě, pokud máte rádi hip
hop, přidejte si k procentům fakt hustou dvacku.
| |
|
|
|
|